Μετά την ανακοίνωση της Ισπανικής αναδόχου εταιρείας που είχε αναλάβει την ευθύνη κατασκευής του μεσαίου τμήματος της Εθνικής Οδού Ε65 Κεντρικής Ελλάδας (από Μοναστήρι Καρδίτσας έως Τρίκαλα), σύμφωνα με την οποία για οικονομικούς λόγους εξαγγέλλεται η παύση εργασιών, το κομβικό αυτό έργο για την ανάπτυξη ιδιαίτερα της Δυτικής Θεσσαλίας, βρίσκεται υπό τη «σκιά» μιας πιθανής καθυστέρησης αν όχι αναβολής. Είναι άραγε η κερδοσκοπική διάθεση των διεθνών εργολάβων που έφερε αυτή την εξέλιξη ή το Ελληνικό κράτος αποδεικνύει για μια ακόμα φορά την αναποτελεσματικότητα του;
Είναι γνωστό ότι το συνολικό έργο είχαν αναλάβει ανά τμήματα δυο ισπανικές και μια ελληνική εταιρεία (ΑΚΤΟΡ) με την τελευταία να αναλαμβάνει το πρώτο μέρος (από το Μαλιακό) με τις περισσότερες ίσως δυσκολίες και τεχνικές απαιτήσεις. Τη στιγμή λοιπόν που η μια από τις ισπανικές εταιρείες ενημέρωσε ήδη τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει στην εκτέλεση του έργου (η άλλη πιθανότατα να προχωρήσει σε ανάλογη δήλωση σύντομα), ο ημεδαπός ανάδοχος μοιάζει να μην επηρεάζεται από τις αντικειμενικές δυσκολίες που έχουν προκύψει!! Και μιλάμε για αντικειμενικές δυσκολίες αφού το πρόβλημα δεν προέκυψε από έλλειψη κεφαλαίων ή διάθεση εκβιαστικής επαναδιαπραγμάτευσης των όρων της σύμβασης, αλλά από τη μη συμμόρφωση του κράτους στις οικονομικές υποχρεώσεις του.
Οι συνήθεις δικαιολογίες του Υπουργείου Υποδομών κι οι διαβεβαιώσεις ότι θα ακολουθηθούν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες ώστε το έργο να μην καθυστερήσει, δεν επαρκούν για να καθησυχάσουν τους ενδιαφερόμενους φορείς και τους πολίτες. Προς το παρόν άλλωστε μόνον ο γ.γ. του Υπουργείου κ.Λαμπρόπουλος ασχολείται με το θέμα (ο κ.Ρέππας είχε να αντιμετωπίσει την απεργία των ιδιοκτητών φορτηγών και βυτιοφόρων!!)
Αυτό που ελπίζουμε να μην δούμε σε σύντομο χρονικό διάστημα είναι, αφού ολοκληρωθεί η απόσυρση από το έργο των ισπανικών εταιρειών, με πρόσχημα την σχετικά άμεση συνέχιση των εργασιών η κυβέρνηση να προχωρήσει σε διαπραγματεύσεις με την Ελληνική ανάδοχο εταιρεία, για την ανάληψη από πλευράς της και του υπολοίπου μέρους της κατασκευής. Κι αυτό όχι επειδή θα μπορούσε να θεωρηθεί ως άσχημη εξέλιξη το να περαιωθεί μια τόσο σημαντική υποδομή από μια Ελληνική εταιρεία αλλά επειδή για μια ακόμα φορά θα αναδειχθούν οι υποψίες για «υπόγειες» διεργασίες ανάμεσα στο κράτος και τα γνωστά διαπλεκόμενα συμφέροντα . Ιδιαίτερα βέβαια αν υπάρξουν και παραχωρήσεις στους όρους ανάληψης ή διευκολύνσεις πέρα των ήδη προβλεπομένων.
Κων/νος Μανίκας
Οικονομολόγος - Ψυχολόγος
Είναι γνωστό ότι το συνολικό έργο είχαν αναλάβει ανά τμήματα δυο ισπανικές και μια ελληνική εταιρεία (ΑΚΤΟΡ) με την τελευταία να αναλαμβάνει το πρώτο μέρος (από το Μαλιακό) με τις περισσότερες ίσως δυσκολίες και τεχνικές απαιτήσεις. Τη στιγμή λοιπόν που η μια από τις ισπανικές εταιρείες ενημέρωσε ήδη τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει στην εκτέλεση του έργου (η άλλη πιθανότατα να προχωρήσει σε ανάλογη δήλωση σύντομα), ο ημεδαπός ανάδοχος μοιάζει να μην επηρεάζεται από τις αντικειμενικές δυσκολίες που έχουν προκύψει!! Και μιλάμε για αντικειμενικές δυσκολίες αφού το πρόβλημα δεν προέκυψε από έλλειψη κεφαλαίων ή διάθεση εκβιαστικής επαναδιαπραγμάτευσης των όρων της σύμβασης, αλλά από τη μη συμμόρφωση του κράτους στις οικονομικές υποχρεώσεις του.
Οι συνήθεις δικαιολογίες του Υπουργείου Υποδομών κι οι διαβεβαιώσεις ότι θα ακολουθηθούν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες ώστε το έργο να μην καθυστερήσει, δεν επαρκούν για να καθησυχάσουν τους ενδιαφερόμενους φορείς και τους πολίτες. Προς το παρόν άλλωστε μόνον ο γ.γ. του Υπουργείου κ.Λαμπρόπουλος ασχολείται με το θέμα (ο κ.Ρέππας είχε να αντιμετωπίσει την απεργία των ιδιοκτητών φορτηγών και βυτιοφόρων!!)
Αυτό που ελπίζουμε να μην δούμε σε σύντομο χρονικό διάστημα είναι, αφού ολοκληρωθεί η απόσυρση από το έργο των ισπανικών εταιρειών, με πρόσχημα την σχετικά άμεση συνέχιση των εργασιών η κυβέρνηση να προχωρήσει σε διαπραγματεύσεις με την Ελληνική ανάδοχο εταιρεία, για την ανάληψη από πλευράς της και του υπολοίπου μέρους της κατασκευής. Κι αυτό όχι επειδή θα μπορούσε να θεωρηθεί ως άσχημη εξέλιξη το να περαιωθεί μια τόσο σημαντική υποδομή από μια Ελληνική εταιρεία αλλά επειδή για μια ακόμα φορά θα αναδειχθούν οι υποψίες για «υπόγειες» διεργασίες ανάμεσα στο κράτος και τα γνωστά διαπλεκόμενα συμφέροντα . Ιδιαίτερα βέβαια αν υπάρξουν και παραχωρήσεις στους όρους ανάληψης ή διευκολύνσεις πέρα των ήδη προβλεπομένων.
Κων/νος Μανίκας
Οικονομολόγος - Ψυχολόγος
0 σχόλια