Οι «ατυχείς», προσχεδιασμένες όπως απέδειξαν κι οι δηλώσεις Στρος-Καν, μετεκλογικές κυβερνητικές πρωτοβουλίες είναι γνωστές. Το ίδιο κι η αδιαπραγμάτευτη αποδοχή ενός μνημονίου που οι εμπροσθοβαρείς δημοσιονομικοί στόχοι, το χρονοδιάγραμμα του και φυσικά οι όροι του δανεισμού ήταν προφανές ότι δεν συνέτειναν στον περιορισμό του δυσβάστακτου εξωτερικού χρέους. Η κυβερνητική αντιμετώπιση αυτής της επιλογής της, θύμιζε τη λογική του «στιγμιαίου λάθους». Μπορεί η απόφαση να είναι οδυνηρή αλλά σωθήκαμε από τη χρεοκοπία! Το πριν και το μετά, της στιγμιαίας κίνησης αποκτούσε δευτερεύουσα αξία, ως σαν να συγκυβερνούσε σύσσωμο το πολιτικό σκηνικό κι όλες οι εξελίξεις να ήταν αναπόφευκτες.
Σήμερα μετά τα προφανή αδιέξοδα του μνημονίου αναζητείται υποκριτικά συναίνεση πάνω στα όσα θα έπρεπε εξαρχής να έχουν διεκδικηθεί (επιμήκυνση αποπληρωμής, μείωση τοκογλυφικού επιτοκίου, επαναγορά ομολόγων, ευρωομόλογο). Άλλωστε ο Σαμαράς είχε καταθέσει έγκαιρα αυτές τις προτάσεις, όταν η κυβέρνηση καμωνόταν ότι με αυτό το πρόγραμμα θα βγαίναμε στις αγορές το 2011. Αν έστω και με καθυστέρηση η κυβέρνηση συνειδητοποιεί τα αυτονόητα, ας αναλάβει την πολιτική ευθύνη των πεπραγμένων της κι ας διαχειριστεί τις συνέπειες τους. Η στήριξη σε αυτές τις διεκδικήσεις είναι δεδομένη, από τη στιγμή που αποτελούν διακηρυγμένες θέσεις της ΝΔ.
Ταυτόχρονα όμως οι μεταρρυθμίσεις είτε δεν προχωρούν με τους ρυθμούς που θα επέτρεπαν τον εκσυγχρονισμό της οικονομίας μας (άνοιγμα αγορών & επαγγελμάτων, καταπολέμηση παθογενειών στο παραγωγικό μοντέλο).είτε όσες αφορούν τον περιορισμό εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων εξαντλούνται σε μια οριζόντια αντιμετώπιση που δημιουργεί κοινωνικές «πληγές» στο όνομα της βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας που όμως έχει αποδειχθεί ότι οφείλεται κυρίως σε δομικά ζητήματα (φορολογία, πολυνομία, γραφειοκρατία, διαφθορά).
Αυτό που επί της ουσίας επιζητεί η κυβέρνηση δεν είναι η συμφωνία σε προφανείς κινήσεις όσον αφορά τη διαχείριση του χρέους. Είναι η συνολική συνενοχή σε μια πολιτική που δεν αποδίδει σε κανένα επίπεδο (δημοσιονομικό, μεταρρυθμιστικό). Όσο όμως η ίδια δεν αναγνωρίζει την αδυναμία της, για συντεχνιακούς λόγους και έλλειψη ιδεολογικής πίστης, να προωθήσει ουσιαστικές διαρθρωτικές αλλαγές, αλλά και την υποταγή της σε μια άσκοπη αποπληθωριστική προσέγγιση με άκριτες κοινωνικές επιπτώσεις, ο ρόλος της αντιπολίτευσης του Αντώνη Σαμαρά οφείλει να έχει διττό ρόλο.
Από τη μια να στηρίζει τις κοινωνικές ομάδες (ιδιαίτερα χαμηλόμισθους και συνταξιούχους) που πλήττονται άδικα, κι από την άλλη να αποτελεί φορέα ενίσχυσης της φωνής της αγοράς που επιζητεί παρεμβάσεις για την άμεση ανάταση της οικονομίας. Ο Σαμαράς έχει αποδείξει ότι δεν αποτελεί ένα συμβατικό πιόνι διαχείρισης της πραγματικότητας για ίδιον όφελος. Γι’ αυτό και στα κελεύσματα του συστήματος για άκριτη στήριξη του μνημονίου, αντέταξε τη σθεναρή αντίδραση του προειδοποιώντας για την αναποτελεσματικότητα του μίγματος πολιτικής.
Σήμερα κρούει το κώδωνα του κινδύνου για άμεσες αλλαγές στους όρους του, γιατί το αδιέξοδο στο οποίο μας οδηγεί μπορεί να περιλαμβάνει την έμμεση χρεοκοπία της χώρας μετά το 2013, όταν η αδυναμία εξόδου στις αγορές θα φέρει ακραίες λύσεις ακόμα μεγαλύτερης υποτέλειας. Οι εξελίξεις τον δικαιώνουν μέρα με τη μέρα και η κοινωνία παρά την γενικευμένη απογοήτευση της αρχίζει να αντιλαμβάνεται την ευστοχία των θέσεων του. Το ζήτημα είναι η περαιτέρω επιβεβαίωση του να μην συνδυαστεί με την πλήρη αποσύνθεση της χώρας λόγω της κυβερνητικής ελλειματικότητας.
Κων/νος Μανίκας
Οικονομολόγος - Ψυχολόγος
Κων/νος Μανίκας
Οικονομολόγος - Ψυχολόγος
0 σχόλια