Το «Ζάππειο ΙΙ» αποτέλεσε τη δεύτερη σημαντική κίνηση ματ του Αντώνη Σαμαρά τον τελευταίο χρόνο. Μετά την περσινή άρνηση ψήφισης του μνημονίου καταδεικνύοντας τους αδιέξοδους περιορισμούς του και προτείνοντας συγκεκριμένο σχέδιο ανάταξης της οικονομίας για την ταχύτερη απεμπλοκή μας από αυτό, ήρθε φέτος να χαράξει μια «κόκκινη» γραμμή στις παθογένειες του παρελθόντος και να παρουσιάσει ένα φιλελεύθερο οικονομικό πρόγραμμα με σαφείς κοινωνικές αναφορές. Ένα πρόγραμμα «πακέτο» που επί της ουσίας τονώνει το επενδυτικό προφίλ του τόπου μέσω της αναδόμησης του πολιτικού, οικονομικού, κοινωνικού και τεχνολογικού υπόβαθρου (αυτό που ονομάζουμε P.E.S.T. από τα αρχικά των αντίστοιχων Αγγλικών λέξεων).
Με τόλμη έθεσε το θέμα του κλεισίματος χρόνιων υποθέσεων που «σέρνονται» επί δεκαετίες συντηρώντας γραφειοκρατικές και διεφθαρμένες δομές και διαδικασίες που ανακυκλώνουν τα προβλήματα. Είχε το σθένος να αγγίζει με ρηξικέλευθο τρόπο ζητήματα όπως η νομιμοποίηση των περισσοτέρων αυθαιρέτων και η κατάργηση του πόθεν έσχες κατοικίας, και των φορολογικών ποινών που συνδέονται με αυτό, για τρία χρόνια. Να αναδείξει το στρεβλό ρόλο του κρατικοδίατου συνδικαλισμού και να προαναγγείλει προϋπολογισμό μηδενικής βάσης που θα ελέγξει τη χρησιμότητα και την αποτελεσματικότητα κάθε κονδυλίου και να ζητήσει την εξόφληση των εκκρεμοτήτων του κράτους προς τους ιδιώτες, ώστε να τονωθεί άμεσα η αγορά και να γλιτώσουν το λουκέτο χιλιάδες επιχειρήσεις.
Με τόλμη έθεσε το θέμα του κλεισίματος χρόνιων υποθέσεων που «σέρνονται» επί δεκαετίες συντηρώντας γραφειοκρατικές και διεφθαρμένες δομές και διαδικασίες που ανακυκλώνουν τα προβλήματα. Είχε το σθένος να αγγίζει με ρηξικέλευθο τρόπο ζητήματα όπως η νομιμοποίηση των περισσοτέρων αυθαιρέτων και η κατάργηση του πόθεν έσχες κατοικίας, και των φορολογικών ποινών που συνδέονται με αυτό, για τρία χρόνια. Να αναδείξει το στρεβλό ρόλο του κρατικοδίατου συνδικαλισμού και να προαναγγείλει προϋπολογισμό μηδενικής βάσης που θα ελέγξει τη χρησιμότητα και την αποτελεσματικότητα κάθε κονδυλίου και να ζητήσει την εξόφληση των εκκρεμοτήτων του κράτους προς τους ιδιώτες, ώστε να τονωθεί άμεσα η αγορά και να γλιτώσουν το λουκέτο χιλιάδες επιχειρήσεις.
Κάποιοι υποκριτικά, έσπευσαν να κατακρίνουν αυτή την πρωτοβουλία ως «νομιμοποίηση της ανομίας, παραβλέποντας ότι μια καινούρια αρχή πρέπει να γίνεται απαλλαγμένη από τα βαρίδια του παρελθόντος. Λες και δεν αντιλαμβάνονται την αδυναμία ελέγχου κι επιβολήςστο σύστημα μας αλλά και την κρίσιμη σημερινή συγκυρία που δεν επιτρέπει τη διαρροή πόρων, όπως τα δεκάδες δις καταθέσεων στο εξωτερικό μετά τις άστοχες κυβερνητικές δηλώσειςκαι το κλίμα υπερφορολόγησης.
Ας δούμε λοιπόν πως επιδρούν καταλυτικά οι προτάσεις Σαμαρά στην αξιολόγηση του επενδυτικού προφίλ (P.E.S.T.), της χώρας:
- Πολιτικά – Οι αναφορές του σε θεσμικές αλλαγές στο κοινοβουλευτικό μας σύστημα συμπεριλαμβανομένου και του σταθερού εκλογικού συστήματος αλλά και στη λειτουργία της δικαιοσύνης, αποτελούν την απαραίτητη βάση για να εμπεδωθεί ένα κλίμα σοβαρότητας κι αξιοπιστίας. Ένα κλίμα που επιτυγχάνεται μόνο με σταθερές δομές που εμπνέουν εμπιστοσύνη για το μέλλον του τόπου και τον περιορισμό γραφειοκρατικών και διεφθαρμένων διαδικασιών στον κάθε επίδοξο επενδυτή αλλά και τις διεθνείς αγορές.
- Πολιτικά – Οι αναφορές του σε θεσμικές αλλαγές στο κοινοβουλευτικό μας σύστημα συμπεριλαμβανομένου και του σταθερού εκλογικού συστήματος αλλά και στη λειτουργία της δικαιοσύνης, αποτελούν την απαραίτητη βάση για να εμπεδωθεί ένα κλίμα σοβαρότητας κι αξιοπιστίας. Ένα κλίμα που επιτυγχάνεται μόνο με σταθερές δομές που εμπνέουν εμπιστοσύνη για το μέλλον του τόπου και τον περιορισμό γραφειοκρατικών και διεφθαρμένων διαδικασιών στον κάθε επίδοξο επενδυτή αλλά και τις διεθνείς αγορές.
- Οικονομικά – Είναι η πρώτη φορά στη χώρα μας που ακούστηκαν τόσο ξεκάθαρες φιλελεύθερες προτάσεις που έγιναν αμέσως δεκτές με ικανοποίηση από τους παράγοντες της Ελληνική αγοράς. Χαμηλή φορολογία, ανταγωνιστική με τους γείτονες μας, αλλά και χώρες της Ευρωζώνης όπως η Ιρλανδία (ΦΠΑ, ειδικούς φόρους, φορολόγηση επιχειρήσεων και φυσικών προσώπων). Σταθερό και προπαντός απλό φορολογικό σύστημα με διαυγείς διαδικασίες κι αυστηρές ποινές που από τη μια δίνουν κίνητρο στον επενδυτή κι από την άλλη περιορίζουν τη συναλλαγή με τις φορολογικές αρχές.
Δραστική μείωση και των ασφαλιστικών εισφορών που κρατώντας τόσα χρόνια υψηλά το συνολικό εργασιακό κόστος, οδηγούσαν σε εσφαλμένα συμπεράσματα για τους λόγους της πτώσης της ανταγωνιστικότητας της χώρας και τελικά στην οριζόντια μισθολογική περικοπή.
Άμεση ενίσχυση της ρευστότητας στην αγορά με ακριβείς δεσμεύσεις του τραπεζικού κλάδου για διοχέτευση σημαντικού μέρους των ποσών που παίρνουν μέσω των κρατικών εγγυήσεων.
Στήριξη των πυλώνων της Ελληνικής οικονομίας με φορολογικές ελαφρύνσεις για τον τουρισμό, επιδότηση επιτοκίου αγοράς κατοικίας, κατάργηση πόθεν έσχες και αποφυγή αύξησης αντικειμενικών αξιών για την οικοδομή, προσέλκυση ναυτιλιακών κεφαλαίων με συγκεκριμένα κίνητρα ιδίως προς τους Έλληνες εφοπλιστές του εξωτερικού.
Ευρύτατες ιδιωτικοποιήσεις με παρακράτηση μόνο των δικτύων και των πόρων, και αξιοποίηση της δημόσιας ακίνητης περιουσίας με όρους διαφάνειας, ώστε και επενδυτές να προσελκυσθούν σε πλάνα με πολλαπλασιαστικά οφέλη αλλά ταυτόχρονα να μην υπάρξει ένα ιδιότυπο «ξεπούλημα».
- Κοινωνικά – Το αίσθημα δικαιοσύνης και η κοινωνική ισορροπία που φέρνει είναι απαραίτητος παράγοντας επενδυτικής σταθερότητας, γι’ αυτό κι ο Πρόεδρος της ΝΔ έσπευσε παρά την οικτρή δημοσιονομική μας κατάσταση να εξαγγείλει την πλήρη αποκατάσταση των περικοπών στους χαμηλοσυνταξιούχους και τους πολύτεκνους. Αλλά και πολλά από τα φορολογικά μέτρα ενισχύουν ακριβώς αυτό το αίσθημα γιατί ο πολίτης δεν νιώθει διωκόμενος από τις κρατικές υπηρεσίες, ούτε αδικημένος σε σχέση με τους κατά σύστημα φοροδιαφεύγοντες. Μη λησμονούμε και την τόνωση του πατριωτικού συναισθήματος με σαφείς δηλώσεις για την χάραξη της ΑΟΖ και τις "γαλάζιες" εθνικές γραμμές.
- Τεχνολογικά – Η συνέχιση των έργων υποδομής, η επένδυση σε σύγχρονες τεχνολογίες τόσο στη λειτουργία του κράτους (ηλεκτρονική διακυβέρνηση) όσο και στην επιχειρηματικότητα αποτελεί ισχυρή ένδειξη αναβάθμισης μιας χώρας. Οι επενδύσεις σε ανανεώσιμες μορφές ενέργειες, σε εκσυγχρονισμένες και πιο αποδοτικές μεθόδους διαχείρισης των απορριμμάτων, η ακόμα μεγαλύτερη διάχυση ταχύτατου δικτύου οπτικών ινών είναι μέρος μιας σειράς επιλογών που πείθουν τους επενδυτές και για την αναγκαία τεχνολογική εξέλιξη της χώρας.
Υ.Γ. Μερικοί εγείρουν ερωτήματα σε σχέση με το εάν θα μπορούσε ο Σαμαράς να έχει ανοίξει κι άλλα ζητήματα όπως η ακρίβεια και τα κυκλώματα που τη συντηρούν ή να είναι πιο αναλυτικός σε κάποια από αυτά που παρουσίασε όπως οι τρόποι περιορισμού της κρατικής σπατάλης και της ανασύνταξης της λειτουργίας της κρατικής μηχανής. Πιθανότατα αλλά μια αρχική παρουσία οφείλει να είναι περιορισμένη σε λογικά χρονικά πλαίσια ώστε να είναι προσιτή σε κάθε πολίτη. Άλλωστε εξειδικεύσεις και περαιτέρω αναπτύξεις συγκεκριμένων ζητημάτων αναμένονται όπως μας ενημέρωσε ο ίδιος ο Αντώνης Σαμαράς!
Κων/νος Μανίκας
0 σχόλια