Μετάφραση

English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Αρχείο

You Are Here: Home - ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ , Ε.Ε. , ΕΛΛΑΔΑ , ΘΕΣΜΟΙ , ΚΟΙΝΩΝΙΑ , ΚΡΑΤΟΣ , ΜΕΤΑΠΟΛΙΤΕΥΣΗ , ΜΝΗΜΟΝΙΟ , ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ , ΠΟΛΙΤΙΚΗ - Το πολιτικό διακύβευμα της νέας εποχής

Η Μεταπολίτευση αποτέλεσε μια ιστορική περίοδο όπου βασικά πολιτικά ζητούμενα ήταν η ασφαλής αποκατάσταση της δημοκρατίας, η ενίσχυση του κοινωνικού κράτους, η βελτίωση του βιοτικού επιπέδου και η Ευρωπαϊκή προοπτική της χώρας. Περνώντας νομοτελειακά σε μια νέα εποχή το διακύβευμα μεταβάλλεται και προσαρμόζεται, τόσο βάση των αρνητικών ή πενιχρών αποτελεσμάτων σε μέρος των προαναφερθέντων στόχων, όσο και λόγω της πλήρους ανατροπής του πολιτικού, οικονομικού και κοινωνικού πλαισίου αναφοράς.

Η μνημονιακή συζήτηση μοιάζει ξεπερασμένη στο βαθμό που τηρηθεί η μη επιβολή νέων εισοδηματικών περικοπών, επιτυγχάνονται πρωτογενή πλεονάσματα που προδιαθέτουν για στοχευμένη λήψη μέτρων ανακούφισης των ασθενέστερων και περισσότερο πληγέντων αλλά και οδηγούν (βάση προειλημμένων Ευρωπαϊκών αποφάσεων) σε πρωτοβουλίες για την περαιτέρω ελάφρυνση του δημοσίου χρέους,

Το διακύβευμα της επόμενης μέρας μεταφέρεται σε συγκεκριμένα πεδία πολιτικής δράσης στα οποία η εκκωφαντική σιωπή, οι αντιφάσεις, οι ιδεολογικές αγκυλώσεις ή η γενικολογία του ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορούν να δώσουν πειστικές απαντήσεις στην πλειοψηφία της κοινωνίας και ιδιαίτερα στο αστικό κοινωνικό τόξο τα αντανακλαστικά του οποίου ακουμπούν σε αυτή την παράταξη.

Ο παραγωγικός προσανατολισμός του τόπου με μακροπρόθεσμο σχεδιασμό προτεραιοτήτων. Οι κρατικές δομές που θα υπηρετούν αυτό το αναπτυξιακό μοντέλο και ο επαναπροσδιορισμός του κοινωνικού κράτους. Το θεσμικό πλαίσιο που θα θέτει τα νέα όρια λειτουργίας της πολιτικής και της οικονομίας. Ο γεωστρατηγικός ρόλος της χώρας στην Ε.Ε., τον ενεργειακό χάρτη και τις παγκόσμιες χρηματοπιστωτικές εξελίξεις.

  • Παραγωγικό πρότυπο
Υπέρβαση μιας παραγωγικής διαδικασίας ετεροβαρούς εσωτερικής ζήτησης με δανεικά και κρατικοδίαιτη ανάπτυξη και μετατροπής της σε ανοικτή, ανταγωνιστική και εξωστρεφή. Ένα εθνικό business plan αξιοποίησης ανθρώπινων και φυσικών πόρων, ξεχωριστών χαρακτηριστικών και ικανοτήτων ώστε η συνεχής δημιουργία νέων θέσεων εργασίας να αντανακλά αντίστοιχη παραγωγική βελτίωση.

Πρωτογενής τομέας: Στροφή σε εξωστρεφείς δραστηριότητες και παραγωγές με διεθνή αύξηση ζήτησης. Δημιουργία δικτύων προώθησης και εμπορίας, ενίσχυση κάθετων δομών παραγωγής.
Τουρισμός – Κατασκευές: Ισόρροπη ανάπτυξη όλων των μορφών τουρισμού με βάση και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε περιοχής. Προσέλκυση ποιοτικού κοινού για τις παραθεριστικές κατοικίες με κίνητρα (φορολογικά, νομικά κλπ).
Ναυτιλία: Ενεργοποίηση των ναυπηγείων και μετατροπή Πειραιά σε διεθνές διαμετακομιστικό και ναυτιλιακό κέντρο (συνεδριακό κέντρο, χρηματιστήριο, αναβάθμιση σχολής).
Αυτοαπασχολούμενοι: Κίνητρα για συνέργιες και συνεργασίες, στροφή προς εταιρικά σχήματα με χρηματοδοτική ενίσχυση, αξιοποίηση του cloud & communications.
Τεχνολογία – Καινοτομία: Εκμετάλλευση των σύγχρονων ψηφιακών δυνατοτήτων, επένδυση στη γνώση και την έρευνα.
ΕΣΠΑ: Μεταφορά πόρων σε δράσεις άμεσης απορρόφησης προς ενίσχυση των κρίσιμων τομέων οικονομικής δραστηριότητας και επιδότησης της εργασίας ιδιαίτερα των νέων.

Η αξιοποίηση της δημόσιας ακίνητης περιουσίας αναβαθμίζει υποδομές και δημιουργεί προϋποθέσεις παράπλευρων αναπτυξιακών δράσεων, ενώ οι αποκρατικοποιήσεις βελτιώνουν τη λειτουργία στάσιμων επιχειρήσεων και ενισχύουν τον ανταγωνισμό ξεπερνώντας τη λογική των κρατικών μονοπωλίων.

  • Κρατικές δομές
Μετατροπή του κράτους σε ευέλικτη μηχανή εξυπηρέτησης του πολίτη, στοχευμένης στήριξης πραγματικών αναγκών, διασφάλισης ισονομίας και ασφάλειας, πρόσβαση σε βασικές υπηρεσίες, διατήρησης συνθηκών υγιούς ανταγωνιστικότητας, διευκόλυνσης των επενδύσεων.

Λειτουργικά οργανογράμματα και ευρύτατη χρήσης τεχνολογικών μέσων (ψηφιακές υπηρεσίες, ηλεκτρονική υπογραφή, κεντρική διαχείριση προμηθειών με ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς κλπ) για αύξηση αποδοτικότητας, απλοποίηση διαδικασιών, περιορισμό γραφειοκρατίας και διαφθοράς.
Διαρκής αξιολόγηση δομών, μονάδων και ατόμων. Επανεκπαίδευση, διευκόλυνση εσωτερικών μετακινήσεων.
Επανασχεδιασμός εκπαιδευτικού συστήματος με έμφαση στην κοινωνικοποίηση και την αξιακή ενδυνάμωση στις πρώτες δυο βαθμίδες και στη διασύνδεση με την παραγωγή για την τριτοβάθμια.
Κοινωνικό κράτος με ανταποδοτικότητα ώστε οι διατιθέμενοι πόροι να οδηγούν σε ουσιαστικό περιορισμό ανισοτήτων και φτώχειας και να μην διατηρούν ρουσφετολογικά συντεχνιακά κεκτημένα. Διοικήσεις με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και έλεγχο προόδου.
Εποπτεία της αγοράς με μια επιτροπή ανταγωνισμού που αμφισβητεί λογικές καθοδήγησης και μονοπωλιακών πρακτικών 
Σταθερότητα επενδυτικού πλαισίου (φορολογικά, νομοθετικά) για εμπέδωση σιγουριάς, αξιοπιστίας και μείωση του μη συστημικού ρίσκου. Συνολική βελτίωση του εθνικού P.E.S.T.
Αδιάλειπτη αντίδραση στην ανομία, από τη λαθρομετανάστευση και την καθημερινή εγκληματικότητα έως την τρομοκρατία και τον πολιτικό τραμπουκισμό με κάθε μορφή και ιδεολογική επίφαση.

  • Θεσμικό πλαίσιο
Προώθηση γενναίων συνταγματικών αλλαγών που αίρουν αγκυλώσεις του πολιτικού συστήματος ως προς τον έλεγχο και την τιμωρία του, θέτουν και χρονικά όρια στην πολιτική ενασχόληση ώστε να μην μετατρέπεται σε επάγγελμα βάζοντας φραγμούς στη διαρκή ανανέωση με βάση τις κατά καιρούς κοινωνικές ανάγκες.

Η ανάκτηση της αξιοπιστίας και της εμπιστοσύνης (άρα και η σταδιακή απομάκρυνση από ακραίες επιλογές πρόσκαρης συναισθηματικής εκτόνωσης) θα προέλθει μόνο μέσα από το συντονισμό των κοινοβουλευτικών και κομματικών δομών με τις διευρυμένες σημερινές ανάγκες για έκφραση και συμμετοχή πέρα από κομματικά στενές ή ελεγχόμενες διαδικασίες. Η περιγραφή και προώθηση τέτοιων δομών (πχ επιτροπή αξιολόγησης μελών με αδιάβλητα επιστημονικά, πολιτικά και κοινωνικά κριτήρια) που ανοίγουν το δημοκρατικό διάλογο με σεβασμό στον πολίτη και τη διαφορετική άποψη μπορεί να αποτελέσει τη δίοδο για την επανασύνδεση θεσμών – κοινωνίας που έχει διαρραγεί το τελευταίο διάστημα.

  • Γεωστρατηγικός ρόλος
Ως χώρα του πυρήνα της  Ε.Ε  και της Ευρωζώνης, η Ελλάδα δεν μπορεί παρά να αποζητά σε αυτό το πλαίσιο λύσεις, διεξόδους, συμμαχίες. Ανακτώντας διεθνή αξιοπιστία και δημοσιονομική επάρκεια η θέση της αναβαθμίζεται οπότε βελτιώνονται και οι δυνατότητες διεκδίκησης ωφελειών από τα γεωστρατηγικά της πλεονεκτήματα. Η Ευρωπαϊκή διάσταση στο θέμα της ΑΟΖ ή η προοπτική απευθείας ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών από κεντρικούς μηχανισμούς είναι σχετικά δείγματα.

Ο ρόλος της χώρας στις Ευρωπαϊκές εξελίξεις, τα όρια της ομοσπονδιοποίησης (διεύρυνση αρμοδιοτήτων ΕΚΤ και υπουργός Οικονομικών ή σχεδόν πλήρης έλεγχος πολιτικών), ο έλεγχος του χρηματοπιστωτικού συστήματος. Με προσανατολισμό στη διατήρηση των κυριαρχικών δικαιωμάτων των κρατών – μελών η χώρα οφείλει με στρατηγική να κινείται μακριά από απομονωτικές προσεγγίσεις κλειστοφοβικών συστημάτων προηγούμενων δεκαετιών, αναζητώντας λειτουργικές και διοικητικές βελτιώσεις που θα προσβλέπουν στη διατήρηση της Ευρωπαϊκής συνοχής.

Κων/νος Μανίκας
Οικονομολόγος – Ψυχολόγος

Share

0 σχόλια

Leave a Reply

SYNC BLOGS