Παραβιάζουμε
ανοιχτές θύρες όταν αναφερόμαστε στον διαχρονικό τρόπο λειτουργίας των δήμων με
ρουσφετολογικές πρακτικές. Όσο σημαντικός παράγοντας για την ανάπτυξη των
πελατειακών σχέσεων ήταν ο στενός πυρήνας του δημοσίου τομέα, άλλο τόσο εστία
διεφθαρμένων διαδικασιών υπήρξε και ο χώρος της τοπικής αυτοδιοίκησης, που
άλλωστε δεν στερήθηκε ποτέ το σφιχτό εναγκαλισμό με την κομματοκρατία.
Κι εκεί εδράζεται η ρίζα του κακού ενός τομέα που θα μπορούσε να λειτουργεί ως
κοινωνικό αμορτισέρ και ανάχωμα εξομάλυνσης της καθημερινότητας του πολίτη.
Ιδιαίτερα μια χώρα, που μέχρι πριν λίγα χρόνια, διέθετε υπερβολικά κατακερματισμένες διοικητικές μονάδες με πληθώρα δήμων και κοινοτήτων, θα έπρεπε να έχει αποδεσμεύσει σε μεγάλο βαθμό την εκλογή και λειτουργία αυτών των δομών από την κομματική επιρροή. Αντίθετα στα πλαίσια ενός ατέρμονου μικροπολιτικού αγώνα εξουσίας θυσιαζόταν η κοινή λογική και η δυνατότητα αποτελεσματικής αυτοοργάνωσης των πολιτών.
Ιδιαίτερα μια χώρα, που μέχρι πριν λίγα χρόνια, διέθετε υπερβολικά κατακερματισμένες διοικητικές μονάδες με πληθώρα δήμων και κοινοτήτων, θα έπρεπε να έχει αποδεσμεύσει σε μεγάλο βαθμό την εκλογή και λειτουργία αυτών των δομών από την κομματική επιρροή. Αντίθετα στα πλαίσια ενός ατέρμονου μικροπολιτικού αγώνα εξουσίας θυσιαζόταν η κοινή λογική και η δυνατότητα αποτελεσματικής αυτοοργάνωσης των πολιτών.
Όταν μάλιστα
ενεργοποιήθηκαν οι διαδικασίες ΑΣΕΠ για τις προσλήψεις στο δημόσιο τομέα, οι
δήμοι απέμειναν ως το τελευταίο ορμητήριο... «τακτοποίησης» ημετέρων.
Φωτογραφικές προκηρύξεις, προσχηματικές προσλήψεις σε κρίσιμους τομείς όπως η
καθαριότητα για να μπορούν κάποιοι να αποσπαστούν με ευκολία σε θέσεις... εντός
των δημαρχιακών γραφείων, αμέτρητες δημοτικές επιχειρήσεις με αμφίβολο
έως ανύπαρκτο αντικείμενο, στρατιές ανακυκλούμενων συμβασιούχων σε διαρκή
ομηρία!
Ανεξάρτητα από το
αν η χώρα μπορεί να λειτουργήσει και χωρίς σχολικούς φύλακες,
περιορισμένων μάλιστα αρμοδιοτήτων, ή αν η δημοτική αστυνομία μπορεί να
μετασχηματιστεί και εκσυγχρονιστεί μέσα από την απορρόφηση της από την ΕΛ/ΑΣ
αποκτώντας πιο ουσιαστικό πλαίσιο δράσης κι αφήνοντας κάποιες διοικητικές
αρμοδιότητες της σε άλλες υπηρεσίες των δήμων που θα ενισχυθούν μέσα από αναδιανομή
προσωπικού, η τοπική αυτοδιοίκηση είναι υποχρεωμένη να ξαναδεί το ρόλο και
το πλαίσιο λειτουργίας της.
Ξεκινώντας από
τον τρόπο εκλογής των τοπικών αρχόντων (ενιαίο ψηφοδέλτιο συμβούλων, περιορισμό
κομματικών χρισμάτων) και προχωρώντας σε αναδιοργάνωση, συγχωνεύσεις ακόμα και
κλείσιμο μεγάλου μέρος των δημοτικών επιχειρήσεων, περιορισμό των
συμβασιούχων, προσλήψεις αποκλειστικά μέσω ΑΣΕΠ, διοικητική αναδόμηση με νέα
οργανογράμματα, κεντρικό έλεγχο προϋπολογισμών. Ταυτόχρονα αλλαγή στόχευσης με
κίνητρα προς την κοινωνική επιχειρηματικότητα, τον εθελοντισμό, την
αυτοοργάνωση. Ήρθε ο καιρός των σαρωτικών ανατροπών όλων των αδιέξοδων
νοοτροπιών!
Κων/νος Μανίκας
Οικονομολόγος – Ψυχολόγος
0 σχόλια