Η προεκλογική
υπόσχεση του Αντώνη Σαμαρά ήταν ότι ο φόρος ακίνητης περιουσίας που
επέβαλλε ο Βενιζέλος με έναν εντελώς επίπεδο τρόπο υπολογισμού, και του οποίου
η συνολική επιβάρυνση έφτανε τα 3,7 δις ευρώ, θα αντικαθιστούνταν από έναν
μικρότερο αλλά και πιο ισόρροπα κατανεμημένο φόρο με διεύρυνση της φορολογικής
βάσης. Καθυστέρησε μάλιστα την εφαρμογή του κατά ένα χρόνο για να
μπορέσουν να λυθούν τα τεχνικά προβλήματα για την φορολόγηση οικοπέδων και
αγροτεμαχίων μειώνοντας για το 2013 τον παλαιό φόρο κατά 15% για να καταλήξει
στον ΕΝΦΙΑ που φτάνει τα 2,6 δις και περιλαμβάνει κάθε είδος ακινήτου.
Ένας φόρος περίπου
στο 3-4 τοις χιλίοις επί των 800 δις σημερινής αξίας της ιδιωτικής ακίνητης
περιουσίας, όταν στην υπόλοιπη Ευρώπη κινείται από 4 έως και 7 τοις χιλίοις. Αναλύσαμε
εκτενώς το θέμα στο "Ανταποδοτικότητα στη φρολόγηση ακινήτων". Αν μάλιστα
από το 2015 αποκτήσει και μια πλήρως ανταποδοτική μορφή, όπως υποσχέθηκε
ο πρωθυπουργός, με την μεταφορά του ως πόρος στους δήμους με ταυτόχρονη
περικοπή κάθε άλλης κρατικής ενίσχυσης, και εξαλειφθούν επιμέρους λάθη θα
μπορούμε να μιλάμε για μια φορολογική επιβάρυνση με εντελώς άλλα
χαρακτηριστικά από το αρχικό χαράτσι.
Παρόλη όμως αυτή
την προσεκτική προσέγγιση οι υπολογιστικοί ανορθολογισμοί δεν έλειψαν
και κάποιοι θα πρέπει να αναλάβουν την ευθύνη για την άσκοπη αναστάτωση που
δημιούργησαν στους πολίτες, αφού είναι σίγουρο ότι και τα λάθη στη συμπλήρωση
του Ε9 θα διορθωθούν και οι ατέλειες και υπερβολές που προέκυψαν στη
φορολόγηση των οικοπέδων, κυρίως στα χωριά, θα φέρουν τροποποιήσεις και
βελτιώσεις.
Η ομάδα που
ανέλαβε την υποχρέωση να δημιουργήσει ένα λογισμικό πρόγραμμα υπολογισμού
του νέου φόρου είχε την άνεση χρόνου να ελέγξει κάθε δυνατή περίπτωση, να
ανακαλύψει πιθανές αδυναμίες του συστήματος ή έλλειψη στοιχείων. Όπως
αυτή που προέκυψε με την ανυπαρξία Σ.Α.Ο (Συντελεστής Αξιοποίησης Οικοπέδου)
για οικόπεδα σε χωριά που έχουν πλέον ενταχθεί σε Καλλικρατικούς δήμους και για
τα οποία χρησιμοποιήθηκε σχετικός συντελεστής του παλιού κεντρικού δήμου
κάθε περιοχής εκτοξεύοντας τις τιμές τους σε επίπεδα Ντουμπάι!
Αν ένα τέτοιο project αφορούσε μια ιδιωτική εταιρεία, με την αναταραχή
που δημιουργήθηκε και το επικοινωνιακό στραπάτσο που προκλήθηκε, οι
υπεύθυνοι θα είχαν απολυθεί πάραυτα. Αν επρόκειτο για μια μελέτη πτυχιακής
εργασίας οι φοιτητές θα είχαν κοπεί χωρίς δεύτερη κουβέντα. Δεν μπορεί ο
πρωθυπουργός και μια ολόκληρη κυβέρνηση να εκτίθενται επειδή κάποιοι καρεκλοκένταυροι
μανδαρίνοι αδυνατούν να εξετάσουν και να επισημάνουν εγκαίρως στους
ανωτέρους τους τα κενά σε απαραίτητα στοιχεία και τα «νεκρά» σημεία του
συστήματος.
Κάλλιστα θα
μπορούσαν να έχουν προτείνει έναν συντελεστή απομείωσης, σε σχέση με τα
οικόπεδα στο κέντρο κάθε δήμου, για τα αντίστοιχα στην περιφέρεια λαμβάνοντας
υπόψη τις διαφορές στις αντικειμενικές αξίες κατοικιών όπως έχουν
διαχρονικά αποτυπωθεί. Έτσι ακόμα κι αν ο αρχικός υπολογισμός γίνονταν με λάθος
βάση θα προέκυπτε αυτόματη διόρθωση των λαθών και προσαρμογή των αξιών
στην πραγματικότητα.
Από την άλλη
βέβαια αν υπάρχει ένας που δεν δικαιούται να παριστάνει τον υπερασπιστή των
φοροελαφρύνσεων είναι ο ΣΥΡΙΖΑ που επανειλημμένα έχει αναφερθεί σε νέα
φορολόγηση των συνολικών περιουσιακών στοιχείων (ακίνητα, καταθέσεις,
έργα τέχνης κλπ) και αρνείται πεισματικά τον περιορισμό των επιβαρύνσεων
στις επιχειρήσεις για να υπάρξει προσέλκυση επενδύσεων και προσπάθεια
ανάσχεσης της τρομακτικής ανεργίας.
Υ.Γ. Κάποιοι
αυτοαναγορευόμενοι σε βουλευτές -
«αντάρτες» θα ήταν πολύ πιο χρήσιμοι αν ανάλωναν δυνάμεις όχι πχ στη
μείωση της επιβάρυνσης για τα αγροτεμάχια από 3 σε 2 ευρώ αλλά στην έγκαιρη
ενημέρωση για την ανυπαρξία Σ.Α.Ο. στην επαρχία που δημιούργησε το θέμα
με την υπερφορολόγηση των οικοπέδων.
Κων/νος Μανίκας
Οικονομολόγος –Ψυχολόγος