Είναι μια από τις σπάνιες φορές που αναπαράγουμε ολόκληρο άρθρο από άλλη πηγή, συγκεκριμένα την ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ». Κι αυτό, επειδή η αναλυτική αναφορά του στον τρόπο που, από την αρχή της διαδρομής του προς τον Προεδρικό θώκο των ΗΠΑ, ο Μπαράκ Ομπάμα, αξιοποίησε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αναγκάζοντες φίλους και αντιπάλους να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα που έθεσε, αποδεικνύουν περίτρανα αυτό που από εδώ έχουμε αναλύσει με σειρά άρθρων (ενδεικτικά αναφέρονται τα «Η πολιτική στην ψηφιακή εποχή» και «Η Ψηφιακή δημοκρατία μέσα από το διαδίκτυο»). Την ταχέως αναπτυσσόμενη δυναμική αυτών των διαύλων επικοινωνίας, απρόσκοπτης επιχειρηματολογίας, ανάδειξης ιδεών, θέσεων και προτάσεων με το «αυτί» στην καθημερινή αντίδραση της κοινωνίας. Μια αντίδραση ικανή να δημιουργήσει νέες δομές οργάνωσης, έκφρασης αλλά και ανάδειξης προσωπικοτήτων ικανές να ανταποκριθούν στις πολύμορφες ανάγκες των καιρών. Ακολουθεί το πλήρες κείμενο:
Κάποτε διεξάγονταν οι εκλογές του «μπαλκονιού». Έπειτα καθιερώθηκαν οι εκλογές του «καναπέ». Σήμερα είναι η εποχή των εκλογών του Facebook – τουλάχιστον στην Αμερική.
Το πολιτικό στερέωμα των Ηνωμένων Πολιτειών, με πρωτεργάτη τον ίδιο τον πρόεδρο της χώρας, έχει «αγκαλιάσει» τα social media, αντιλαμβανόμενο την τεράστια δυναμική που αναπτύσσουν κυρίως στη νεολαία, η οποία δείχνει να έχει στρέψει την πλάτη της στους πολιτικούς.
Ο Μπαράκ Ομπάμα οφείλει στις online πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης μέρος της νίκης του το 2008 και ποντάρει -ευλόγως- ξανά σε αυτές για τις εκλογές του 2012.
Ανακοίνωσε υποψηφιότητα μέσω email
Πριν από δυόμισι χρόνια, ο Ομπάμα έγινε ο πρώτος πολιτικός που χρησιμοποίησε συστηματικά τα social media στην προεκλογική του εκστρατεία.
Τώρα, 19 μήνες πριν από τις εκλογές του Νοεμβρίου του 2012, ξεκινά τη νέα του καμπάνια ανακοινώνοντας την υποψηφιότητά του μέσω email.
«Δεν πιστεύουμε στις ακριβές προεκλογικές εκστρατείες με διαφημίσεις στη τηλεόραση», γράφει ο πρόεδρος των ΗΠΑ στο ηλεκτρονικό μήνυμα που έστειλε σε 13 εκατομμύρια χρήστες του Ίντερνετ πριν από τρεις εβδομάδες.
Την ίδια ημέρα ανανεώθηκε και ο ιστότοπος του Μπαράκ Ομπάμα, ο οποίος προσαρμόστηκε στις προεκλογικές «απαιτήσεις».
Το site προτρέπει όσους το επισκέπτονται να δηλώσουν συμμετοχή στην προσπάθεια του Ομπάμα να ανανεώσει τη θητεία του στο Λευκό Οίκο και τους καλεί να εισαγάγουν το email τους σε ένα πεδίο με τον τίτλο «Are you in?» («Είσαι μέσα;»), αλληλεπιδρώντας παράλληλα με εφαρμογές στο Facebook.
Ταυτόχρονα, τους παραπέμπει στην ειδική ενότητα των «Δωρεών», μέσω της οποίας καλούνται να εισφέρουν στην κάλυψη των εξόδων της προεκλογικής του εκστρατείας. Στόχος -σύμφωνα με τα αμερικανικά μέσα ενημέρωσης- είναι να συγκεντρωθεί 1 δισεκατομμύριο δολάρια.
Σήμερα, η επίσημη σελίδα του προέδρου στο Facebook έχει περισσότερους από 19,5 εκατ. θαυμαστές, ενώ περίπου 7,5 εκατ. χρήστες τον «ακολουθούν» στο Twitter.
«Δικτυώνονται» και οι Ρεπουμπλικανοί
Ωστόσο, ο Μπαράκ Ομπάμα δεν τρέχει μόνος στην e-κούρσα των εκλογών. Ο Ρεπουμπλικανός Τιμ Ποουλέντι αποκάλυψε πρόσφατα τις προεδρικές του φιλοδοξίες στο Facebook, ενώ ο Μιτ Ρόμνεϊ, αντίπαλός του στο ίδιο κόμμα, έπραξε το ίδιο στοTwitter.
Οι διεκδικητές του χρίσματος του Ρεπουμπλικανικού κόμματος έχουν «αγκαλιάσει» το Διαδίκτυο σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι σε προηγούμενες εκστρατείες, προσπαθώντας να «αλιεύσουν» ψηφοφόρους στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης.
Ο «ηλεκτρονικός στρατός» του Ομπάμα έπαιξε σημαντικό ρόλο στην εκστρατεία του στις προηγούμενες εκλογές -συμβάλλοντας στο νικηφόρο αποτέλεσμα-, ωστόσο η αναμέτρηση του 2012 θα είναι, κατ’ ουσίαν, η πρώτη στην οποία θα αντικατοπτρίζεται η μετάβαση της κοινωνίας στην «ψηφιακή εποχή».
«Πρέπει να μεταφέρεις το μήνυμά σου στους τόπους όπου οι άνθρωποι ξοδεύουν το χρόνο τους. Πρέπει να πας εκεί που βρίσκονται και να ‘’παίξεις’’ με τους δικούς τους όρους», δήλωσε στο πρακτορείο ειδήσεων Associated Press ο διευθυντής της onlineεκστρατείας του Ρόμνεϊ, Ζακ Μόφατ.
Πήρε «φωτιά» το Facebook
Οι ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης με τη μεγαλύτερη διείσδυση στους χρήστες του Ίντερνετ είναι το Facebook, το Twitter και το YouTube.
Τελευταία απόδειξη της βαρύτητας που προσδίδουν στα κοινωνικά δίκτυα οι πολιτικοί στην Αμερική είναι η «ζωντανή» συνέντευξη που παραχώρησε τη Μεγάλη Τετάρτη ο Μπαράκ Ομπάμα στα γραφεία του Facebook, στην Καλιφόρνια.
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ συνομίλησε επί 65 λεπτά με τον ιδρυτή του ιστότοπου, Μαρκ Ζάκερμπεργκ, ο οποίος του μετέφερε ερωτήσεις χρηστών του Facebook. Ωστόσο, απογοήτευσε πολλού χρήστες, καθώς απάντησε μόνο σε οκτώ ερωτήσεις από τις χιλιάδες που είχαν υποβληθεί.
Αντιπολίτευση στο Twitter
Εσχάτως οι υποψήφιοι έχουν «αγκαλιάσει» και το Twitter. Πριν από λίγες ημέρες οι Ρεπουμπλικανοί επιτέθηκαν μέσω του εν λόγω κοινωνικού δικτύου στον Μπαράκ Ομπάμα, λίγα λεπτά μετά την ολοκλήρωση τη ομιλίας του για την αναμόρφωση της φορολογικής πολιτικής των ΗΠΑ.
«Ο πρόεδρος Ομπάμα δεν καταλαβαίνει. Ο φόβος της επιβολής υψηλότερων φόρων αύριο, πλήττει τη δημιουργία θέσεων εργασίας σήμερα», έγραψε στο Twitter ο Ρεπουμπλικανός κυβερνήτης του Μισισίπι, Χάλεϊ Μπάρμπερ.
«Το σχέδιο του προέδρου θα σκοτώσει την εργασία και θα αυξήσει το έλλειμμα», ήταν το σχόλιο του Νιουτ Γκίνγκριτς, πρώην επικεφαλής της Βουλής των Αντιπροσώπων, ο οποίος παρέπεμψε, μέσω Twitter, σε μια πιο λεπτομερή δήλωση που είχε προηγουμένως αναρτήσει στο Facebook.
Στο παρελθόν, οι υποψήφιοι ανακατεύθυναν τους υποστηρικτές τους στα sites τους. Σήμερα, «τα sites αποτελούν την έδρα, αλλά χρειάζονται και οι ‘’ψηφιακές πρεσβείες’’ σε ολόκληρο τον Παγκόσμιο Ιστό», δήλωσε ο Ζακ Μόφατ, αναφερόμενος στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης.
«Sorry, δεν έχω email»
Όπως εκτιμούν πολιτικοί αναλυτές, οι Ρεπουμπλικάνοι άργησαν να αντιληφθούν τη δύναμη των social media και να τα αξιοποιήσουν για να αποκομίσουν πολιτικά οφέλη.
Ο Τζον ΜακΚέιν, υποψήφιος του κόμματος το 2008, είχε δηλώσει στους δημοσιογράφους ότι… δεν χρησιμοποιεί ούτε καν email. Η παραδοχή αυτή θεωρείται ότι του στοίχισε ψήφους από τη «δεξαμενή» των χάι-τεκ ψηφοφόρων.
Σήμερα τα στελέχη του κόμματος προσπαθούν να αποδείξουν ότι τα πράγματα έχουν αλλάξει.
«Ο Ποουλέντι αντιλαμβάνεται τη δύναμη της νέας τεχνολογίας και θέλει να είναι στην πρώτη γραμμή. Προτιθέμεθα να ανταγωνιστούμε επιθετικά τον Πρόεδρο Ομπάμα σε αυτό το χώρο», δήλωσε ο εκπρόσωπος του Τιμ Ποουλέντι, Άλεξ Κόναντ.
Η Σάρα Πέιλιν, πρώην κυβερνήτης της Αλάσκας, πρώην υποψήφια αντιπρόεδρος των ΗΠΑ και σήμερα πιθανή υποψήφια πρόεδρος, έχει μετατρέψει το Facebook στο κέντρο της επικοινωνιακής της εκστρατείας.
Ωστόσο, πολλοί της προσάπτουν ότι αντιμετωπίζει το κοινωνικό δίκτυο ως μέσο μονόδρομης επικοινωνίας, παρακάμπτοντας τις άμεσες ερωτήσεις από δημοσιογράφους και ψηφοφόρους.
«Απροετοίμαστοι» οι Ρεπουμπλικανοί
Ο Τζος Ντόρνερ, ο οποίος παρακολουθεί την online δραστηριότητα των Ρεπουμπλικανών για λογαριασμό του Κέντρου για την Αμερικανική Πρόοδο, εκτιμά ότι οι προεδρικοί υποψήφιοι του κόμματος μοιάζουν να είναι απροετοίμαστοι για την ψηφιακή εποχή.
«Ουδείς από τους Ρεπουμπλικανούς υποψηφίους κατανοεί το περιβάλλον των μίντια. Αυτό τους τοποθετεί σε εξαιρετικά μειονεκτική θέση έναντι του προέδρου».
Η παρουσία των πολιτικών στα social media δίνει σε πολλούς χρήστες την αίσθηση ότι τα πρόσωπα της «εξουσίας» αλληλεπιδρούν με τον κόσμο με έναν άμεσο και αφιλτράριστο τρόπο, χωρίς τη διαμεσολάβηση δημοσιογράφων ή άλλων παραγόντων.
Ωστόσο, στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων, πίσω από τα online προφίλ των πολιτικών δεν βρίσκονται οι ίδιοι, αλλά συνεργάτες τους, οι οποίοι αναρτούν σχόλια για λογαριασμό τους.
ΠΗΓΗ: ΤΑ ΝΕΑ http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&ct=2&artid=4628106
0 σχόλια