Οι πρόσκαιρες παρεκκλίσεις από την προγραμματική
κυβερνητική συμφωνία μπορούν να αποδοθούν στο τετραετές πνεύμα του
εγχειρήματος και την προσπάθεια διαχείρισης των προτεραιοτήτων με βάση τα άμεσα
δεδομένα. Επειδή όμως η διαπραγμάτευση με τους εταίρους είναι μια
διαρκής διαδικασία αξίζει να υπάρξει μια πρώτη, αν και πρόωρη, αποτίμηση της
προώθησης των 18 σημείων προς επαναδιαπραγμάτευση που είχε προτείνει
προεκλογικά ο Αντώνης Σαμαράς. Η παραφιλολογία θέλει αυτές τις υποσχέσεις να
έχουν αφεθεί πλήρως στη λήθη. Παρά το τρικομματικό του νέου σχήματος και τους
αναγκαίους συμβιβασμούς, σε ποιο βαθμό άραγε ισχύει αυτή η ισοπεδωτική
κριτική;
Αν κάποιος διαβάσει με προσοχή τα περιβόητα 18 σημεία θα ανακαλύψει ότι μέσα στους τέσσερις πρώτους μήνες θητείας αυτής της κυβέρνησης, αρκετά από αυτά έχουν ήδη προωθηθεί ή βρίσκονται σε διαδικασία άμεσων ανακοινώσεων τελικών αποφάσεων. Υπάρχουν φυσικά και κάποια που μένουν προς το παρόν στο συρτάρι και είναι αυτά που προσκρούουν σε πιεστικά δημοσιονομικά ζητήματα ή συνδυάζονται με την πορεία ανάκαμψης της οικονομίας.
Τα πρώτα τρία σημεία της συγκεκριμένης λίστας
ανήκουν σε αυτή την κατηγορία και είναι αυτά που αφορούν την αποκατάσταση των
χαμηλών συντάξεων, την χρονική επέκταση του επιδόματος ανεργίας και τη χρήση
του και για τους αυτοαπασχολούμενους. Φιλόδοξες προτάσεις με σημαντικό
δημοσιονομικό κόστος για να εκτελεστούν άμεσα σε ένα βαθιά υφρεσιακό
περιβάλλον. Επιχειρείται τουλάχιστον η όσο το δυνατόν μικρότερη επιβάρυνση
στους χαμηλοσυνταξιούχους, που μπορεί να εξισορροπηθεί από την αλλαγή στον
τρόπο υπολογισμού του φόρου ακινήτων.
Η αντικατάσταση του χαρατσιού από ένα κλιμακωτό
ΕΤΑΚ (σημείο νο.7) είναι υπό σχεδιασμό και ήδη διέρρευσαν στα ΜΜΕ οι
βασικές κατευθύνσεις που θα περιλαμβάνουν αφορολόγητο στα 100χιλ. ευρώ και
χαμηλούς αρχικούς συντελεστές γεγονός που μειώνει δραστικά ή ακόμα και
καταργεί πλήρως την έως τώρα επιβάρυνση για τη συντριπτική πλειοψηφία των
μικρομεσαίων νοικοκυριών.
Μια σειρά ακόμα ρυθμίσεων όπως η αύξηση του
αριθμού των φορολογικών δόσεων (σημείο νο.4), η μείωση των δημοσίων
υπαλλήλων μέσω συνταξιοδοτήσεων κι ενός τύπου εφεδρεία αντί των άμεσων
απολύσεων (νο.10), οι νομοθετικές πρωτοβουλίες για την ταχύτερη αξιοποίηση
της δημόσιας ακίνητης περιουσίας που ανακοινώθηκαν πρόσφατα (νο.15) καθώς
και η επίσπευση των αποκρατικοποιήσεων (νο.16), έχουν ήδη προχωρήσει.
Τα νέα μέτρα για την περαιτέρω διευκόλυνση των
δανειοληπτών δρομολογούνται σε συνεννόηση με τις τράπεζες (νο.11) όπως και
η ελαστικοποίηση των όρων του Τειρεσία (νο.12), η ρευστότητα για τις
μικρομεσαίες επιχειρήσεις έρχεται ως αποτέλεσμα της ισχυροποίησης του
τραπεζικού τομέα (επανακεφαλαιοποίηση, συγχωνεύσεις) (νο.13). Αναμένεται μετά
της εκταμίευση της δόσης και η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του
δημοσίου προς τους ιδιώτες και η προώθηση ενός μόνιμου μηχανισμού
συμψηφισμού.(νο.14)
Παρά τη συνεχή πίεση της Τρόικας ο κατώτατος
μισθός δεν δέχεται νέα μείωση (νο.5). Όσο κι αν διαφωνούμε με την παρέμβαση
του κράτους στη διαμόρφωση του, παρακάμπτοντας τους κοινωνικούς εταίρους
μένουμε στην κυβερνητική πρόθεση να περιφρουρήσει τα σημερινά επίπεδα
μισθών στον ιδιωτικό τομέα.
Κανείς δεν μπορεί να μην αναγνωρίσει τη συνεπή και
αδιάκοπη προσπάθεια για την αποκατάσταση της ασφάλειας στην πόλη
(νο.17). Η καθημερινότητα των πολιτών και η εικόνα της Αθήνας, αλλάζει μέρα με
τη μέρα και το κύμα λαθρομετανάστευσης προς τη χώρα από τον Έβρο
μειώθηκε πέρα των αρχικών προσδοκιών.
Στα φορολογικά ακούγονται διάφορα σενάρια που
μπορεί να περιλαμβάνουν και την αύξηση του αφορολόγητου για
συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες (πχ συνταξιούχοι) (νο.6), καθώς και τη μείωση
των ανώτατων συντελεστών, αν και οι σκέψεις για ενιαίο συντελεστή 35%
για τους αυτοαπασχολούμενους (που φαίνεται ότι εγκαταλείπεται) είναι στην
αντίπερα όχθη από τη μάχη κατά της υπερφορολόγησης.
Το τελευταίο σημείο των εξαγγελιών Σαμαρά ήταν η επίσπευση
της ανακήρυξης της ΑΟΖ. Λεπτό ζήτημα με πολυεπίπεδες διπλωματικές
συνέπειες, κομβικό όμως για τη γεωστρατηγική και οικονομική ενδυνάμωση της
χώρας. Μετά την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων για την εκταμίευση της δόσης,
αναμένονται οι σχετικές πρωτοβουλίες.
Υ.Γ. Το σημείο νο.9 της συγκεκριμένης λίστας
αναφέρεται και στην περικοπή 11,7 δις δημοσίων δαπανών και την προοπτική
χρονικής επιμήκυνσης του προγράμματος. Όσο κι αν καθένας δικαιούται να διατηρεί
αμφιβολίες για την ισορροπία των περικοπών (μισθολογικές – διαρθρωτικές), αυτό
θα αξιολογηθεί μετά τις επίσημες ανακοινώσεις, η επιμήκυνση είναι πλέον
σχεδόν δεδομένη και η ολοκλήρωση αυτής της υποχρέωσης θα ανοίξει το δρόμο
για μια σειρά δράσεων που μπορεί να οδηγήσουν στην ανάκαμψη της οικονομίας από
το 2014.
Κων/νος Μανίκας
Οικονομολόγος – Ψυχολόγος
0 σχόλια